Start O nas OPP Patronat Wspierają nas Galeria 09 Grudzień 2019
Nawigacja
Statut
Sprawozdania
Kontakt
RODO
Dołącz do nas
Mapa dojazdu
Do pobrania
Informacje dla rodziców
Media o nas
Przydatne linki
Polecamy

Siemianowice
Mają Serce
- fotorelacja

Siemianowice
Mają Serce
– koncert
charytatywny
w SCK-Bytków

Licytacje podczas koncertu „Siemianowice Mają Serce”

Audycja radiowa
o naszym Stowarzyszeniu

LODOŁAMACZ
w mediach!

Nakręć się na pomoc!
Zbiórka nakrętek organizowana przez LODOŁAMACZ!

TABLICA OGŁOSZEŃ
Wymiana i wypożyczalnia sprzętu rehabilitacyjnego

"Lodołamacz" w Portugalii z Erasmusem .

W dniach 22 – 28 kwietnia Aleksandra Niedźwiedź-Stawarz i Gabriela Pietrzak nauczycielki ze Szkoły Podstawowej nr 20 z Oddziałami Integracyjnymi w Siemianowicach Śląskich wzięły udział w szkoleniu Special Needs: The Challenge of Inclusion w ramach miedzynarodowego programu Erasmus. Szkolenie odbywało się w uroczej miejscowości Sesimbra w Portugalii.

W szkoleniu wzięli udział przedstawiciele różnych krajów europejskich m.in. Serbii, Litwy, Niemiec, Polski, Irlandii, Włoch.

 

Był to bardzo intensywny i ciekawy tydzień. Poznałyśmy system edukacji w Portugalii i w innych krajach europejskich. Mogłyśmy zobaczyć warunki w jakich uczą się portugalskie dzieci, te zdrowe i te ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dyskutowaliśmy na temat szans i zagrożeń jakie niesie edukacja włączająca. Pierwszego dnia grupy z poszczególnych krajów prezentowały informacje o sobie i o kraju, z którego pochodzą i o organizacji edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami. Furorę zrobiły polskie michałki i ciasteczka, które na te okazję upiekłyśmy. Mogliśmy również wysłuchać wykładu Profesora z Uniwersytetu w Lizbonie o edukacji osób niesłyszących, niewidomych i głuchoniewidomych. Bardzo ciekawą część wykładu stanowiły ćwiczenia. Mogliśmy przekonać się jak trudna jest komunikacja i orientacja w świecie osób z tymi dysfunkcjami. Drugiego dnia udaliśmy się do szkoły. Szkoła była bardzo duża, ponieważ uczy się w niej ponad 1000 uczniów, część z nich to imigranci pochodzący z Afryki i kolonii portugalskich. W szkole są klasy, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami i oddziały specjalne, dla uczniów z autyzmem lub z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Nauczyciel, który nas oprowadzał zajmował się nowoczesnymi technologiami, wspierającymi uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Było to dla nas bardzo ciekawe, co mówił, ponieważ jego praca polegała na zamawianiu sprzętu np.: laptopa, tabletu, specjalnej maszyny do pisania, dla uczniów, którzy tego potrzebują. W osłupienie wprawiło nas wyposażenie sali do muzyki( profesjonalny sprzęt do nagrywania muzyki) służące uczniom, którzy mają problemy szkolne wynikające z ich zachowania, mogą tam pokazać swoje talenty, a jak wiadomo muzyka łagodzi obyczaje. Kolejny dzień szkolenia rozpoczął się wykładem o uczniach z autyzmem lub zespołem Aspergera. Mogliśmy przekonać się jak trudne są zwyczajne zadania dla uczniów z dysfunkcjami, jeśli mają zaburzenia uwagi, czucia, percepcji, na sobie samych, ponieważ wykonywaliśmy ćwiczenia z zawiązanymi oczami i słuchaliśmy poleceń w języku angielskim Następnie dowiedzieliśmy o nowych technologiach, które wspomagają terapię językową uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zajęcia pokazały w jak różny sposób można wykorzystać programy komputerowe i internet w pracy z dzieckiem z dysfunkcjami. Dowiedzieliśmy również w jaki sposób wykorzystać nowoczesne technologie w edukacji włączającej, w nowoczesnej edukacji, kiedy nauczyciel nie uczy, ale jego rolą jest koordynacja pracy zespołów uczniowskich, które same muszą dochodzić do wiedzy. Kolejny dzień upłynął na wizycie w instytucie CREF w Cerizizimbrze, który zajmuje się szkoleniami nauczycieli oraz edukacją osób dorosłych. Zwiedzaliśmy warsztaty, gdzie dorosłe osoby z niepełnosprawnością mogły przygotowywać się do pracy przy wykonywaniu prostych czynności takich jak: parzenie kawy, pieczenie, prace stolarskie i ślusarskie. Następnie wzięliśmy udział w wykładzie o systemie edukacji w Portugalii i efektach pracy programem TEACCH. Odwiedziliśmy również szkołę w Cerzizzimbrze.

Kolejnego dnia odwiedziliśmy ośrodek APCAS znajdujący się w Seixal niedaleko Lizbony,, który realizuje projekt, polegający na włączaniu dzieci z dysfunkcjami do zabawy z innymi. Najważniejsza jest gra w Boccie, grę zespołową, w której używa się specjalnych piłek o różnej ciężkości. Projekt jest realizowany w każdym roku. Codziennie przez 2 godziny, dzieci z różnych szkół, ośrodków o różnych dysfunkcjach, w różnym wieku mogą wspólnie spędzać czas i bawić się.

Następnie pojechaliśmy do Instytutu Helen Keller. Jest to szkoła dla dzieci zdrowych oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, szczególnie dla dzieci niewidomych i niesłyszących. Mogliśmy zobaczyć jak wyglądają klasy i sale terapeutyczne. Szkoła jest wyposażona w wiele nowoczesnych urządzeń, które wspomagają edukację, terapię oraz naukę zawodu.

 

Szkolenie to nie tylko warsztaty i wykłady, mogliśmy zakosztować wspaniałej portugalskiej kuchni, głównie obfitującej w ryby pod różnymi postaciami, które najczęściej jada się z ziemniakami. Poznaliśmy uroki miasteczek portugalskich, małych uliczek i pięknych aluzji (dekoracje ceramiczne na budynkach, głównie w biało-niebieskich barwach), elementy tamtejszej kultury w postaci Fado. Urzekły na portugalskie krajobrazy.

 

 

 

 

Nasze motto

Przełamujemy lody ludzkich serc







Kalendarium

Solenizantom składamy serdeczne życzenia imieninowe!

Cytat dnia

Nasze imprezy

Turnieje Bowlingowe

Koncert dla LODOŁAMACZA

Kapele Serc


Koncert dla Sandry


Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie